h1

Småland comes to town

januari 30, 2012

Dagarna innan vi skulle publicera Tomas Bannerheds ”Korparna” förtvivlade författaren: ”Vem i glödheta helvet kommer att intressera sig för en småländsk pojkes lidanden från slutet av 70-talet?” Ganska många, skulle det visa sig, men om det mediala intresset var svalare någonstans var det just här i stan. Desto roligare då att något av det mest urbana som finns, Nöjesguiden, kompenserar detta genom att här nominera boken till sitt Stockholmspris. Den korta intervjun med Tomas som de publicerar samtidigt är lite underbar, missa inte den.

Er S

5 kommentarer

  1. Jag har precis läst ut boken och den lämnar mig inte oberörd någon gång. Den är väldigt fint skriven författarens gestaltning av fadern och lillebrodern låter mig göra min egen tolkning. Mammans slit och kärlek till familjen hennes oändliga tålamodet med fadern.
    Tomas skildring av pojkens pubertet, lockelsen till flickan. Han tar mig vid handen och får mig att känna den där osäkerheten som en ung människa har inför livet.
    Jag har lånat boken men kommer nog köpa ett eget ex.
    hälsningar Anne-Lie


    • Tack för den fina kommentaren, så läste jag också boken när jag först fick manus i in hand.S


  2. bäste redaktör/direktör.
    I morgon avslutar vi i vår littracirkel 65+, 12 damer 2 herrar, vår läsning av Korparna. Fyra tisdags fm. med livliga samtal över en bok som inte lämnat någon av oss oberörd.
    Med vänlig hälsning,
    Cirkelledaren 71
    ps. ganska länge sedan vi köpte kineser i Berlin och rumlade om i Ackureyri. ds.


    • Bengt,
      long time osv. Så roligt att ni gillade boken. Bara en människa med stenhjärta kan vara oberörd av Korparna, men jag tycker det är lite underbart att ni är så noga, skänker den så mycket tid. Nu vill ni naturligtvis läsa nåt lättsamt .- men jag har ett annat förslag: Agaat av Marlene van Niekerk. 720 sidor sydafrikansk kvinnhistoria. Nu har fyrahuvudstadstidningar och radion sagt att det är bland det bästa som finns att läsa i världen just nu. Kolla in den. Varma,
      S


  3. Agaat.
    Vilken skimrande, svindlande, smärtsam roman. Skriven med ett språk som lodar rakt ner i en myllrande närvaro – verklig och angelägen. Om kolonialismens fula apartheidtryne som lever inte bara i Sydafrika. En mörk och bländande läsupplevelse.



Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

