h1

Om att redigera

mars 13, 2009

Jag har ägnat större delen av denna dag åt att redigera en roman. Den är skriven av Kjell Johansson som till min stora glädje frågade om jag var intresserad av att ge ut hans nya bok. Vi känner varandra sen hundra år, jag var länge en av hans stora beundrare (jag erkänner att några recensioner nästan kan ha uppfattats som lobbyism, men eftersom jag var en recensent utan makt, var det tillåtet), sen blev jag hans förläggare på Norstedts och var med om succéerna ”Huset vid Flon” och ”Sjön utan namn”. Och nu sitter jag böjd över texten i ”Karolus Karlssons liv och verk”.

När denna text når förläggaren har den lästs av många andra. Kjell har en grupp mycket närstående läsare som nagelfar texten ner på nivån för skiljetecken. Det innebär att man måste tänka igenom sina förslag till ändringar väldigt noga, för man kan vara säker på att någon annan redan har varit där och haft synpunkter.

Det hindrar inte att det är en märklig och mycket givande upplevelse att redigera hans text. Märklig därför att man kommer den så nära, givande därför att det är en en text som håller för hård granskning. (Och motsatsen är naturligtvis plågsam: en text som faller sönder när den synas. En text som inte håller för närsynt läsning. De flesta texter gör inte det, särskilt inte alla de tusen och åter tusen som aldrig når sina läsare.)

Kjell Johansson har ett språk som påminner om Ivar Lo: inget prål, men absolut hållfasthet. Det är det som som gör redigerandet till ett rent och skärt nöje.

Er S

2 kommentarer

  1. Vad roligt med en svensk toppförfattare hos Weyler! Hoppas det blir fler. Och hoppas den säljer också på ett litet förlag.


  2. Tony,
    tack för det muntra tillropet! Jo, jag hade tänkt att det här skulle bli ett alldeles vanligt förlag, med svenska och utländska författare, högt (och lite lågt). Och om bara nåt säljer så funkar det.
    S



Kommentera

