h1

Vi blev kära

april 24, 2009

Vi blev kära i den här mannen:

litenjean_06891

 Jean Hatzfeld är tillbaka i Paris. När vi hade pratat färdigt om Rwanda, om journalistik, om allt stort och  viktigt, så hamnade vi på en riktigt usel krog med feta tapas och surt rödvin och diskuterade Björn Borg  och hans fem raka segrar i franska öppna på 70-talet. Jag kunde skryta: jag är en av få svenskar som har  plusstatistik på BB (vi spelade sju game när han var 12 år, jag vara 15, när jag ledde med 5-2 kallades han  av sin tränare bort till viktigare uppgifter), Jean kunde skryta med att han såg honom vinna där i Paris.  Nu är det bara att hoppas på att han fortsätter att besöka Nyamata, att Innocent och Claudine och  Francine och Englebert fortsätter att ha förtroende för honom och berättar vad de gör, vad de tänker, vad  de minns. Folkmordet är inte över på flera generationer.

S

3 kommentarer

  1. Björn Borg vann Franska öppna sex gånger, varav fyra raka: 1974, 1975 samt 1978-1981.

    Fast jag är väldigt sugen på att läsa boken.


  2. Jag skulle fragat dig först, Peter! Boken kommer i posten nar jag är ater i Stockholm om en vecka.
    S


  3. En får tacka! O kanske en lunch när det ges tillfälle.



Kommentera

