h1

Examen

maj 7, 2009

(Torsdag) Examen pa översättarseminariet. Ingen kommer att fa se utskriften av första versionen med de underbara misstag som jag gjorde där men nu räddats fran. Den amerikanske översättaren John Woods (”Varför blev du översättare?” ”Writer’s block”) som tidigare givit sina läsare i Mid West – det är hela tiden dem han refererar till när han behöver hjälp med översättandet av allt ”crazy european” –Thomas Mann och Arno Schmidt (ungefär det mest motsatta man kan tänka sig) tackade av författaren som i sin tur försökte beskriva hur rörd han blev av vara mödor. Ingo Schulze har ett sällsynt tätt förhallande till sina översättare. De flesta av oss känner honom väl personligen och nästan alla har varit hans introduktörer under de manga utlandsresorna. Den som läst Mobilen, den förra boken pa svenska, vet vilka äventyr de där resorna kan ge upphov till.

Nu är det slut pa klosterlivet, nu ska det skrivas skrönikor för radion och stolpar till föredrag om Peter Nilson, vars makalösa rymdäventyr Nyaga utgjort kvällslektyr under veckan. Vem läser Peter Nilson idag? Hur kan en av Sveriges djupsinnigaste författare glida in i glömskan? Pa söndag i Göteborg ska jag göra ett försök att lyfta ut honom därifran tillsammans med hans gode vän, fysikern Bengt Gustafsson.

Er

S

3 kommentarer

  1. JAG, JAG, JAG läser Peter Nilson – sannerligen en underskattad författare. Jag läste hans essäer, med vissa förklaringar, för mina barn redan när de var små.

    Nyutgivning ja tack!


  2. SVANTE. Jo jag läser honom. Men de är så många och blir allt fler – de bortglömda sällan lästa men riktigt bra, innehållsligt och inte sällan stilmässigt bra – vem läser Walter Ljungquist, vem läser Arne Sand, vem läser Gunnar E Sandgren… STEWE


    • Stewe, du läser honom, och Tina Rabén, en briljant f d bonniersredaktör läser honom och så fysikprofessorn som jag samtalade med i Göteborg häromdan, men kanske inte så många fler. Världen är full av sånt, men plötsligt slås man av brutaliteten i denna extremt snabba glömska, kokmmer man att gläömma oss och våra steg här lika fort, sånt gör mig lite löjligt ängslig. S



Kommentera

