h1

Man försöker skrämmas så gott man kan

juni 3, 2009

Sitter just nu på Sturup efter att i fem timmar ha försökt skrämma eleverna vid skrivarlinjen på Skurups folkhögskola. De ville veta hur man gör på ett förlag – jag försökte berätta hur de skulle göra för att bli författare. Jag försökte säga hur svårt det är att skriva bra, hur nästan omöjligt det är att bli antagen och sen har man ändå halva vägen kvar innan man blir författare.  Jag försökte varna dem för att gå för rakt på sina viktigaste erfarenheter, sin hetaste ämnen – ni måste slipa instrumenten först. jag försökte räkna upp så många nummer ur litteraturhistorien jag kunde för att att de skulle inse hur mycket de måste läsa innan de ens får börja skriva.

Det spelade ingen roll vad jag sa, de bara log tillbaka och jag såg hur de satt och tänkte: ”jag ska visa dig din sura jävel.”

Då är jag nöjd. Det var väldigt roligt att möta dem, några av dem kommer ni också att möta, det är jag säker på.

Er

S

5 kommentarer

  1. Håller med att det var helt rätt av dem att glo på dig sådär och säga att de ska minsann visa dig. Det kommer säkert komma massor av duktiga författare därifrån. Vi väntar tio år eller fem, så får vi se om du har rätt.


    • Det är inte första gången det händer. De får alltid rätt.


  2. ”jag försökte räkna upp så många nummer ur litteraturhistorien jag kunde,” skriver du. Kan du inte räkna upp några här, så man får ta del? Nu har jag läst Kreativt skrivande på Södertörn i två terminer och vi har faktiskt inte läst särskilt mycket skönlitteratur alls den andra terminen. På A-kursen var det lite Selma, lite Söderberg och Hemingway, men på B-kursen mest fackböcker. Men vi har skrivit massor, och läst och kommenterat varandras alster


    • Ros-mari,
      jag blir fortfarande alldeles häpen över att nån får syn på de här sakerna, häpen och glad. Jag ska försöka räkna upp några böcker som jag tycker att den som vill skriva på allvar måste ha läst, dels för att veta hur de bästa skriver, dels för att kunna prata med oss halvgamla och förstå hur vi tänker, vad det är som lyst upp oss/fördunklat våra sinnen osv osv.
      Alltså, ur det svenska:: läs nåt av Lars Ahlin, Natt i marknadstältet t ex ,så förstår du hur betydelsefull Dostojevskij var för unga svenska föfattare på fyrtiotalet, (läs sen allt av D). Läs två böcker av Stig Dagerman, varav den ena måste vara Tysk höst, och betänk att det dom kallar skrivkramp kom efter att han skrivit fem,sex romaner, flera stora reportage, tusen dagsverser och annat också, på bara nio år. Läs en roman av Sara Lidman, en av Lars Gustafsson (En biodlares död, föreslår jag), två av PO Enquist, båda måste vara från tiden före Livläkarens besök (inte för att de senare är sämre, tvärtom, men för att de tidigare inte läses tillräckligt mycket); första delarna av Kerstin Ekmans och Sven Delblancs stora tetralogier; en novelsamling eller roman av PO Sundman för att fatta att en svensk centerpartist kunde skriva hårdare än hårda amerikaner. Läs En vinter i Stockholm och Lord Nevermore av Agneta Pleijel och tänk på att de handlar om samma sak: kan en man verkligen älska en kvinna – eller älskar männen helst bara varandra? Och läs sen Ormens väg på Hälleberget av Torgny Lindgren och Maskrosbollen eller Prästungen av Göan Tunström och betänk vad ordet genombrott kan betyda.
      Kom tillbaka om det behövs mer tips, längre listor. jag utgår från att allt av Kafka redan är läst och att du vet varför Anna Karenina slängde sig framför tåget.
      varma,
      S


  3. Tack för listan!
    Jag ska vidarebefordra den till mina unga kurskompisar. Jag är nämligen halvgammal jag med (egentligen glad pensionär) som faktiskt bara läst drygt hälften av din lista, trots 2,3 betyg i litt vet. Men flera av titlarna finns i min planerade sommarläsning. För övrigt har jag laddat bagaget med Richard Powers och Sadie Jones.
    Jag tar med listan till Växjö i höst, ska fortsätta där med Kreativt skrivande på distans.
    Glad sommar
    Ros-Mari



Kommentera

