h1

Trivialare, säger J

juni 5, 2009

Min vän J säger att på en blogg måste man vara trivialare. Jag har svårt för det säger jag och hör hur pretentiöst det låter, det är lika svårt som det alltid varit att skriva dagbok, jag rodnar hela tiden och avbryter projektet. Bloggen ÄR en dagbok, säger J och ler.

OK.

Steg upp tidigt för att redigera Sverker Sörlins essä om Darwin. Texten sitter som smäck. Han bryr sig föga om kronologin, försöker i stället förstå hur Darwin gjorde när han tänkte i stället för att bara säga vad han tänkte.  Men det är bråttom nu. På måndag ska ett första korr upprättas och han skriver fortfarande medan jag redigerar. Sånt kan bli knepigt.

Tiil förlaget en bit in på fm. Mejl från Anne Swärd. Skickat 4.17 på natten. Det kanske är mitt fel att hon sitter uppe så länge (eller vaknar så förbannat tidigt). Hon sliter med det manus som ska bli bok i januari. Och det kommer att bli bok, en vacker bok om kärlek, då måste det ta lite tid att slipa fram den. Mejlar tillbaka och erkänner att jag nämnde att hon kommer till det här förlaget (från ett annat, stort och Bonnierägt) för en journalist som ville prata bokbransch. Ångrade mig nästan, för jag tror inte att Anne vill bli fölagspolitiskt stoff. Inga problem svarar hon snabbt i mejl – är hon uppe redan fast hon knappt gått och lagt sig?

Kulturförvaltningen ringer och säger att de är glada över att Kjell Johansson kan käka författarfrukost inför publik i augusti utanför Kulturhuset. När vill han komma? Jag ringer o kollar. Sen ringer jag Bokia i Visby och undrar om han inte borde få komma på deras Bokens Dag i höst. Kanske det svarar Pia i Visby, skicka boken så läser vi. Jag skickar, hoppas  de läser.

Kollar försäljningen. det är den häftigaste drogen på det är jobbet. Vi kan kolla siffrorna minut för minut, de rör inte på sig i motsvarande grad, kan jag säga. Men idag har det beställts ganska mycket Deon Meyer. Kanske för att den fått bra kritik i radio o TV. Marknaden ropar, vi svarar.

Jessica mejlar och säger att hon är klar med revisionen av årsredovisningen. Vi är godkända. Igår satt hon här hela dan och letade efter misstänkta kvitton.

J kommer in i rummet och ber mig läsa en recension av en teaterpjäs. Skriv inte J, säger han, det är just det man inte gör på bloggar, det doftar 1800-tal, det doftar kåseri av Ehrenmark,  skriv Jesper om jag heter Jesper. han har en brusten vad och nu skriver han om teater, vad av det hänger ihop.

Nu hem till mer redigering. I detta avsnitt blir Darwin sjukligare än nånsin och snor sig på med publiceringen av sina teorier, han känner flåset från Wallace.

Er

S

7 kommentarer

  1. Två kommentarer:

    1. Hellre lång kvalitet än kort positionering i bloggandet.

    2. ‘J*****’ är 1800-tal. ‘J’ är 2000-tal och en sms-förkortning.

    Tack för en trevlig blogg.


    • Tack. Och så roligt med en till som gillat Turgenev, för det är honom jag förknippar med de där J***. Jag tänker alltid på det när jag läser samtidsprosa där ”han” och ”hon” bråkar o pratar och jag blir irriterad på att författaren inte ger dem namn, inte talar om vad de har på sig, var de är nånstans, kort sagt inte gör sitt jobb, utan låter mig sitta o gissa.
      Och 2. vad förkortar man med ‘J’?
      S


  2. Haha, anar jag en lätt raljerande ton över bloggosfärens oskrivna regler? Jag tycker iofs. inte alls man måste skriva trivialare bara för att man bloggar.
    Det är väl möjligen det gängse tonfallet, och…tja, det är lättare att få kommentarer när man bloggar om YouTube-klipp snarare än polska poeter har jag märkt. Men det handlar kanske lika mycket om att intressanta ämnen kan vara svårare att omedelbart formulera en åsikt kring; och även det långsamma och eftersinnade har sitt berättigande, tycker jag, även i den så kallade bloggosfären.


    • Ja, kanske det, men inte bara. Jag hade gärna varit en sån som inte blev generad över detta skrivande. En gång har det lyckats: i en by i Afrika där absolut ingenting hände på kvällarna så om det inte hade funkat att skriva dagbok hade jag blivit galen. Och när det så funkade var det extremt tillfredsställande. Det är som att tänka med pennan. Ibland tänker man faktiskt bättre då.
      s


  3. Hallå där, vad är det för fel på Ehrenmark…


    • Du gör mig svarslös. Var har jag sagt nåt ont om Ehrenmark? Jag talade tvärtom väl om honom med en kollega häromdan. Spökar det nu?


  4. ”Skriv inte J, säger han, det är just det man inte gör på bloggar, det doftar 1800-tal, det doftar kåseri av Ehrenmark”

    You should have stuck with J om du har så höga tankar om Ehrenmark. ”Jesper” … Låter som en ungdomsbok från 1978.



Kommentera

