h1

Juli Zeh – attack

juni 9, 2009

Fritt fall_postit

Kolla in den här bilden – och se dig sen om, den kanske sitter på en vägg alldeles nära dig. Läs texten. Så här börjar Fritt fall av Juli Zeh. Vi skyr inga medel för att få dig att uppmärksamma den, alla som läser den blir tagna av att den är så förfärligt intelligent. Just idag har hon intervjuats av Sydsvenskan, artikeln kommer kanske där till helgen. I Tyskland ger hon snart ut en bok om de otaliga hoten mot den personliga integritetetn – hon skulle kunna bli en ikon för alla PP-pojkar, bara de läser lite tyska – men vi kanske ska översätta den åt dem. Ska vi fortsätta med Juli Zeh? Ge mig tio skäl för att låta bli. På salongen.de diskuterar de en tidigare bok av henne, Leklust (finns i pocket) och lägger till en intervju. Hur het kan man bli?

Er S

7 kommentarer

  1. Jag älskar din blogg och ditt förlag. Du skriver lite som Werner Aspenström på bloggen. Det känns bra.


    • Du vet att det inte går att säga något vänligare om en som skriver än det du just sa? Tusen tack!
      s


  2. Åh jo. Det går nog. Men det var ju sant. Väldigt mycket Werner! Och väldigt bra.


  3. Här är en direktlänk för den som vill läsa min Salongen-intervju med Juli Zeh:

    http://www.salongen.de/node/202

    Bland annat säger hon, på tal om vår tids kollapsande värdesystem, något jag fortfarande funderar över: ”Jag tror att vi bara kan stå ut tio eller tjugo år på det här sättet.”

    Vi har också diskuterat hennes senaste bok ”Corpus delicti” på Salongen:

    http://www.salongen.de/node/409


    • Håkan,
      jag hade missat det där samtalet. Mycket intressant. Eftersom jag just har köpt boken måste jag ju hålla med Jelena, men noterar dina invändningar med intresse. Invändningsfria böcker är ofta döda redan från början. Jag blev förtjust i textens hårdhet och att nån verkligen tar risken och gör en ny ”orwell”, dvs hämtar hem den här genren ur underhållningskulturen.
      S


  4. Hej Svante. Jag läste i Kulturrådets statistik att ditt förlag fått litteraturstöd för Ann Heberleins bok. Varför söker du litteraturstöd för en bok som klarar sig alldeles utmärkt på marknadens villkor? Nu kanske jag i stället borde skälla på litteraturstödets utformning och den svenska kulturpolitiken, men det är även förlag som ditt som underminerar litteraturstödsformen genom den typen av ansökningar. Du får stöd för en bok som klarar sig på egna ben, medan någon annan bok, som inte är en bästsäljare, blir utan. Det är, om du ursäktar, ruttet.


    • Käre Fred,
      (och om du har ett efternamn vore det välkommet, jag tycker det är knepigt att prata med nån som jag inte känner ens till namnet). Det finns många svar på din fråga. Det enklaste är att stödet söks innan man vet hur det ska gå för boken, men om första upplagan överstiger 6000 ex halveras stödet automatiskt. Jag har som princip att söka stöd för alla böcker som jag anser uppfyller de kvalitetskriterier som är uppställda, men jag söker aldrig stöd för underhållningslitteeratur ens om den, enligt min egen mening, har stora litterära kvaliteter. Jag anser att den nuvarande utformningen av stödet är utmärkt och jag vill abslout inte ha in några andra kriterier som t ex storlek på utgivande förlag eller upplaga. Det som verkligen riskerar att urholka stödet är om andelen stödda titlar som ges ut av förlag som fullständigt saknar möjlighet eller vilja att markndaföra och distribuera böckerna ökar. Då kommer stödet visserligen leda till att böcker trycks, men knappast att de läses.
      S



Kommentera

