h1

Om närvaro, Kertész och Zeh

juli 2, 2009

Igår recenserade Sydsvenskan Juli Zehs allra  nyaste roman, Corpus Delicti, som ännu bara finns på tyska (kommer här hos oss nästa år).  det är ett sånt där tecken som man som förläggare av utländsk skönlitteratur letar efter, för det betyder att den helt nödvändiga Fas 1 i introduktionen av en ny författare har fungerat. Fas 1: skapa närvaro, se till att författaren är känd, att kulturedaktioner har en bild av en förfatare även om han/hon inte är vida läst.

Jag minns när det hände med Imre Kertész. Vi hade gett ut tre böcker av honom, sålt kanske 1000 ex av varje, dvs kommersiellt sett var han en katastrof för förlaget, en av många. Men så kom den fjärde, essäboken ”En annan” och då syntes det på recensionerna att man visste vem han var, att de urusla försäljningssiffrorna inte sa ett förbannat dugg om hans verkliga betydelse. Att det sen blev en kommersiell framgång – också – det tackar vi naturligtvis det stora priset för, men utan den där första fasen hade inte ens det skett.

Juli Zeh är så ruggigt ung att det är lite löjligt att hoppas på stora priser, jag är bara glad så länge det nu ganska ymniga snackandet om henne, på bloggar och kultursidor fortsätter.

Er s

Annonser

3 kommentarer

  1. 1000 ex en katastrof? När går en bok runt, ungefär? Om man bortser från ”introduktionsvärdet” s a s…


    • 1000 ex är absolut ingen katastrof, men det går heller inte runt. Ett stort förlag måste nog ha hem 2000 ex av en titel, ett mindre förlag kan nöja sig med 1500. Men det gäller att hålla snittet över hela utgivningen. En vanlig fördelning på ett förlag är att 10 % av titlarna står för 70-80 % av intäkterna.
      S


  2. Alla är vi väl barn i början. Är det inte så? Jag börjar mer och mer gå in på den linjen att man som person kommer långt med att vara säljande. Jag har gott om exempel på kratt-skrivande kändisar som är säljande som person. Få se, var hamnade min poäng nu? Tappade tråden, men skit samma. Kaffe kanske…



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: