h1

Apropå bruket av pseudonymer

augusti 19, 2009

”Den här boken är inget jag skäms för, jag ville bara inte att den skulle stå bredvid mina ungdomsböcker i hyllan på biblioteket.” Så svarade Sonya Hartnett på frågan om varför hon använt sig av pseudonymen Cameron S. Redfern när hon gav ut boken ”Landscape with animals” (på svenska här hos oss om två månader). Boken är en extremt stark och vad man förr kallade ”frispråkig” skildring av en kärlekshistoria mellan en ogift kvinna och en gift man. Eftersom Sonya H är mycket känd och uppskattad i Australien (och snart här också efter förra årets Astrid Lindgren-pris) spräcktes pseudonymen snabbt och anklagelserna började hagla, fr a från några manliga litteraturkritiker (som nog missuppfattade boken som vore den särskilt kritisk mot mannen i förhållandet).

Inför den svenska utgåvan frågade jag Sonya H, av uppenbara skäl, om det var OK att vi skrev på bokens omslag att honH var den verkliga författaren eftersom det inte var någon nyhet. Och efter  betänketid och samtal med Astrid Lindgren- juryn och släktingar till Astrid meddelade Sonya att hon egentligen var rätt trött på den där pseudonymen så vi fick klartecken att säga precis som det var – och till och med skippa pseudonymen helt om vi ville.

Två tankar om detta apropå en aktuell svensk diskusion. Först det som alla förläggare alltid säger till författare som vill vara anonyma (och det är det märkligt nog ganska många som vill): det är nästan omöjligt att hålla en pseudonym hemlig. Och för det andra, man riskerar alltid den debatt som nu uppstått i Sverige och som liknar den som uppstod i Australein: Skäms du? En tredje tanke: tänk om alla, så där som numera ofta sker på nätet, skulle välja att uppträda offentligt anonymt? Då skulle ju allt bli till en karneval i Venedig, alla bär mask, ingen bär ansvar.

Sen finns det en variant av pseudonym som är riktigt tankeväckande – och det är att som Doris Lessin en gång gjorde med ett eget verk och som många lustigkurrar gjort med andras redan utgivna verk, nämligen att skicka in det under falskt namn för att se vad de dumma jävla förläggarna säger. Och det är klart: några säger nej till världslitteratur vid såna här blindtest. Det skulle kanske jag ockå göra. För jag inte kan läsa, för att jag bara är halvbildad – eller för att jag kanske inte gillar allt som kallas världslitteratur.

Er S

3 kommentarer

  1. Jag kan faktiskt se fördelarna med att använda pseudonym. Om boken blir en total flopp så kanske man inte vill associeras med den under hela sitt liv och föfattarkarriär. Man kan vara lite osäker på sig själv som författare när man just har börjat skriva. Om boken blir en stor succè kanske man ändå vill ha sitt privatliv. När det gäller Doris Lessing exemplet så tycker jag att det är ganska lustigt att det spelar större roll vem som har skrivit boken än bokens kvalitet. Fast det är klart att det handlar om att tjäna pengar och Doris Lessings namn säljer böcker. Även dåliga böcker. Jag tvivlar på att förläggare tycker alla böcker som de ger ut är bra. De tänker kommersiellt.


    • Bra förlägggare ger bara ut böcker som de tycker är bra – eller i varje fall böcker som man trode skulle bli bra, allt kan ju inte lyckas, hela tiden. Och det är därför pseudonymer inte är bra. Om man tycker man gjort nåt bra ska man stå för det. Om man tyhcker att man gjort nåt dåligt, ska man kanske stå för det oxå, men det behöver ju inte publiceras.
      s


  2. Jag kan tänka mig att det måste bero på vad förläggaren har för smak. Jag skulle tex aldrig ge ut böcker av Nora Roberts eller chicklit eftersom jag tycker de är dåliga. Men det vore ganska dumt för mitt förlag eftersom dessa böcker säljs i hundratusen exemplar. Så man kanske inte alltid kan prioritera sin egen smak särskilt om man är lite av en literär snobb. Om du skulle läsa en bok som du skulle tycka är jättedålig men samtidigt se att den kommer att säljas bra och att den har en stor målgrupp skulle inte du ge ut den då?



Kommentera

