h1

Man raggar

september 14, 2009

”Vid midnatt stannade jag till på en liten bar, bara för att se vad som skulle hända. Nästan genast kom det fram en man och slog sig ner på barstolen bredvid, beställde en drink åt mig utan att ens  ha frågat vad jag ville ha. ‘Jag är trettiotvå, lika gammal som Jesus var när han blev korsfärst. Hur gammal är du, sötnos?’ undrade han.”

Ur en kommande roman av Anne Swärd.

Annonser

5 kommentarer

  1. Hej,
    jag har en fråga, dock ej relaterad till detta inlägg.
    Jag har länge funderat på vad det är som avgör en boks pris. Vilka egenskaper hos verket är det som avgör om boken hamnar exempelvis under prisklassen A eller F?
    Textens längd, författarens namn, förväntad popularitet, eller kanske andra värden?
    Jag har sökt svaret ”överallt” och tänkte att du med din erfarenhet kan svara?
    Mycket tacksam!


    • Jag antar att din fråga gäller pocketar. En faktor är bokens storlek. En annan är nedlagda kostander i boken (royalty, översättning, form, etc)
      En tredje är marknadsvärdet på boken/författaren.
      Jag tror nog att den första faktorn väger tyngst, sen kommer de i fallande ordning.
      Blev det nåt klarare?
      Svante


  2. hej igen,
    tack för gott svar!
    Med bokens storlek antar jag att man avser ”tjocklek”. Eller ”antal ord”?

    Jag har ibland också funderat på vad som avgör just bokens marknadsvärde. Hur pass väletablerad författaren är förstås, men kanske också hur kontroversiellt materialet är?
    ”Vilken typ av berättelser har högst marknadsvärde”, om man nu kan formulera frågan så?


  3. Papperspriset avgör det mesta, de andra faktorerna spelar mindre roll, övervägandena om pris är inte särskilt subtila, vore de det skulle skillnaderna vara större.
    Svante


  4. Man måste dock tillstå att det var en ovanlig raggningsreplik. Hästlängder från ”Kommer du hit ofta?”



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: