h1

Gammalt år, nytt år – skidor och sexuell nöd

december 30, 2010

Kära blogg,

nu var det länge sen, men jag har inte gett upp, snart är det nytt år, nya löften.

De sista dagarna på det gamla året ägnas framför allt åt skidåkning. Få saker får mig på bättre humör. Jag far runt i skogen söder om Stockholm med ett litet leende på läpparna (om inte motlutet är för kraftigt) och kommer sen hem och kastar i mig resterna av sillsallaten. Man skulle kunna bli talesman förSvenska Institutet för mindre, men det bjuder jag på.

För den som vill ha mer av denna vara (skidåkningens lov) har det öppnats en guldgruva: på http://sverkersskidblogg.blogspot.com/
skriver Sverker Sörlin om allt som har med spår i vit snö att göra. Om två veckor kommer hans nya bok om skidor ut, nu värmer han upp både sig själv och publiken. Stort utdrag i DN den 2 januari för dem  som inte hittar i bloggvärlden.

Själv lägger jag just nu sista handen vid årets första krönika (sänds också den 2/1) som också har med bloggvärlden att göra. Jag är helt fascinerad – och förfärad –  av de berättelser om den moderna sexuella nöd som väller fram i kölvattnet på Johanna Koljonens fantastiska välskrivna DN-artikel. Framför allt slår det mig att det är så få män som berättar, och när de gör det, berättar de ofta om kvinnorna lika gärna, eller hellre, än om sig själva. Så kan vi inte hålla på.

Ett tips till: samma söndag intervjuas Torbjörn Nilsson i Godmorgon världen, politikredaktör på Fokus, om den bok han redigerat på vårt förlag och som heter ”Därför vann dom!” Det handlar naturligtvis om valet 2010, och boken består av artiklar från hela den fyra år långa valrörelsen. Som få andra journalister har Torbjörn haft en känsla för vilka som är de stora rörelserna i svensk politik just nu. I sin ”De omänskliga” skildrade han tre till synes avskilda händelseri svensk politik: dataintrånget i valröreslen 2006, spelet om FRA-lagen och inbördeskriget i SSU. Alla tre har återverkningar i dagens politik, och framför allt den senare skildringen borde vara obligatorisk läsning för att som undrar över varför socialdemokraterna just nu imploderar – eller vad det är de gör…

Allt för nu, er S

12 kommentarer

  1. Länken till Sverker Sörlins skidblogg är tyvärr fel, men tack för tipset ändå!


  2. Hej,

    Jag ser att du länkar till min blogg, som flyttade i höstas. Om du vill ha länken kvar är den nya adressen

    http://www.hakanlindgren.se/blogg/

    Vänliga hälsningar,
    Håkan


  3. Själv tycker jag att det är anmärkningsvärt att du Svante (jag hörde just din krönika i radion)som kommenterar #prata om det tar för givet att Koljonens och alla andras berättelser, är sanna. Vi ska ju inte glömma att Johanna Koljonen är militant feminist och väninna till A.A., den där tjejen som har anmält Assange. I krönikan nämner du Raymond Carver: Betraktar du hans berättelser som sanna? Sen pratar du om ”noveller” i sammanhanget, på Nätet; antyder du att du själv betraktar #prata om det som fiktion? I så fall har du nog rätt, men varför säger du då motsatsen i resten av krönikan? Krönikan ger ett mycket motsägelsefullt intryck.


    • Johnny,
      tack för synpunkt. Nej, jag är osäker på vad som är sant, men jag är inte osäker på att det som de många kvinnorna talar om är viktigt och jag undrar varför så få män talar om det. Att någon skulle vara feminist förefaller en smula oväsentligt i sammanhanget, de (vi!) kräver ju bara lika rättigheter, vilklen väl ingen demokrat kan vara emot. Med min sista sväng i krönikan – som kanske var lite väl oklar, det tyckte i alla fall min hustru – ville jag bara säga att det myckna talet om t ex disk kanske står för någonting annat, problematiskt sex t ex. Och då borde vi prata om det och låta disken vara.
      S


  4. Hej igen Svante. Jag skulle ha kunnat hysa en viss sympati för Koljonens initiativ om det vore ett spontant infall, att hon hade lust att vädra en trist erfarenhet, men nu är jag inte så naiv utan jag antog direkt att det handlade om en politisk partsinlaga med bäring på Assange, och nu har det också kommit fram en del uppgifter som tyder på att det hela har sitt ursprung i Prime. Jag tror kort sagt att Koljonen och många andra helt enkelt fabulerar för öva påtryckning på det svenska rättssystemet, genom att prata om någon slags ”gråzon” som åtminstone jag aldrig har upplevt. Däremot har jag självklart avbrutit sexuella närmanden när jag har blivit avvisad. Jag tycker det framstår som fullständigt glasklart när en kvinna vill eller inte, men det är klart, att om nu dessa militanta feminister vill kalla det för våldtäkt så fort uppenbart samtycke inte föreligger så innebär ju det att det skulle bli illegalt för t.ex. min fru att överraska mig med kyssar i nacken när jag står och diskar. Med den principen skulle jag ju kunna få henne dömd för sexuella trakasserier p.g.a. slik handling. Personligen tror jag att det som håller på att ske nu är inledningen på det totala könskriget. Vi ser det nu när män från både höger och vänster har ryckt ut till Assanges försvar medan samtliga kvinnor klandrar honom, oavsett bakgrund. Variablerna klass och etnicitet-nationalitet är helt borta från etablissemangets agenda medan polariseringen mellan män och kvinnor blir tydligare dag för dag, och inte på något sätt stoppas upp av massmedia.Ursäkta ett för långt inlägg.


    • Johnny,
      en detalj bara. Jag tror du misstolkar Johanna K:s avsikter. Andra kan hysa de åsikter och avsikter du tilskriver henne, det är uppenbart, men det intressantaste med den diskussion som hon drog igång var att den INTE handlade om Julian A utan om oss andra.
      S


      • Var det en slump då, menar du, att hon twittrade det hon faktiskt twittrade, just i samband med att diskussionen om Assange och anklagelserna mot honom, relativt åklagarnas beteende, gick het? Var det en slump, menar du, att alla i gammelmedia direkt ”hängde på ”#prata om det”. Det tror inte jag. Jag tror att gammelmedia skrev om kampanjen för att den var strategiskt väl utförd och för att Koljonen et al har ett stort kontaktnät på samtliga redaktioner. Vem kunde ha bättre trovärdighet än JH, som tävlar i ”På spåret”? Naturligtvis skulle folk tro att det hon skrev var sant. Det är ju precis så de tänker, de där på Prime och f.ö. också på Timbro, när de manipulerar folks medvetande med de budskap de får i uppdrag att mångla ut (eller ev. självständigt i Timbros fall).


  5. Alltid trevligt att ha rätt: https://www.flashback.org/t1433249


    • Johhny,
      världen blir enklare när man håller på som du och dina vänner. Men man förstår inte mer, bara mindre.
      S


      • Svante!
        Är inte just det kännetecknande för kotteriet, att de som ingår i det s.a.s. slipper argumentera i sak med dem som inte tillhör det, utan direkt kan gå på personangreppen? Fördelen med anonyma debattsidor på nätet är att diskussionen hamnar i centrum och externa variabler somm ekonomi, status, nationalitet etc. helt lämnas utanför. En del ser naturligtvis det som en nackdel. Slutsats: Lågt av dig att komma med personangrepp! Jag tänker inte göra detsamma.
        Mvh/J


  6. (John K. och Johnny är alltså samma person)



Kommentera

