h1

Min mamma gick hela nätterna och reciterade tyska dikter…

april 4, 2011

Nej, inte min mamma, men Lizzie Dorons. Hennes mamma var helt säker på att dottern sov och så gick hon runt och läste Goethe och Schiller högt för sig själv för att få höra det tyska språket. På dagarna kastade hon bort allt tyskt, vägrade att ta emot krigsskadestånd, blonderade dottern (”de tar inte ljushåriga…”).

   Lizzie D är i stan, hon har erfarenheter och berättelser i sig som får en att blekna:  t ex om sitt arbete tillsammans med en palestinsk filmare. Hon skriver en bok on hans familj, han gör en film om hennes. Förstår ni varandra bättre nu? Ja, men det gör inget enklare, tvärtom, svarar hon.

   Vi pratar vidare på torsdag kl 19 på Judiska museet (om hennes bok varför kom du inte före kriget?), det verkar finnas hur mycket som helst att tala om. T ex varför hon fortfarande är bra på att samla ihop en skock får.

Er S

5 kommentarer

  1. Vilket bra samtal det var på Världskulturmuseet! Tack! (Fast jag är nyfiken på det där med fåren …)


    • Tror du inte på fåren? jag gör det för jag hörde henne utföa lockropen häromdan…fint att du gillade kvällen.
      Svante


  2. Jodå, absolut! Jag menar bara att det var synd att fåren inte kom på tal i Göteborg.


    • då hajar jag. Ja, hon kunde nog berätta i timmar, jag har nog inte träffat någon som är så full av hisnande hitorie.


      • Ja, hon måste vara något av en utfrågares dröm!



Kommentera

