h1

Inget gnäll, tvärtom!

juni 15, 2011

Alla som ger ut böcker vill att de ska verkan. Ibland har de det. Fick ett mejl från Astrid Seeberger, en av våra författare (just idag onsdag  intervjuad i DN, förresten), författare till Den skamlösa nyfikenheten, en bok om det livsviktiga samtalet mellan läkare och patient. Det delar man gärna med sig av:

”I den intensiva debatten om sjukvården i vårt land betonas ofta hur viktigt det där patient-läkar-samtalet är. När jag nu har rest runt i landet och talat om min bok, har jag slagits av vilken enorm längtan det finns hos läkare, sköterskor och annan sjukvårdspersonal att ha tid för patienterna, tid att föra ett gott samtal, tid att ge en god vård där det naturvetenskapliga och humanistiska synsättet förenas. Och kanske sker något i landet. På reumatologen på Danderyds sjukhus har man förlängt mottagningstiderna: Patienterna får träffa sin doktor i 45 minuter. Och när man nyligen inom Stockholms Medicinska Råd, som samlar ordförandena i varje specialitet i Stockholms Läns Landsting, diskuterade den framtida sjukvården som kommer att innebära skärpta effektiveringskrav, framkom att landstingsledningen insåg betydelsen av ett gott patient-läkarsamtal, att man måste värna om det.”

Verkan, var det. Direkt, indirekt – det spelar ingen roll, det skänker mening åt det man håller på med.

Er S

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: