h1

Dagen efter – August

november 22, 2011

Det var inte min första Augustgala, kanske inte heller den sista, men den bästa! Vi har redan myntat en ny slogan: ”Det som betyder övervinster för somliga betyder överlevnad för andra. Nu slipper ni oss aldrig.”

För så är det: ett sånt här pris och den försäljning det medför är helt avgörande för ett sånt här litet förlags överlevnad. Alla förlag behöver bästsäljare, men inte alla behöver dem för att överleva. Gnäller jag nu? Nej, de flesta har ingen aning om hur svårt det kan vara att överleva på böcker som ändå är väldigt omtalade (men föga sålda). Därför påminner vi om det nu när det går bra, när det går dåligt känns det bara som ett utslag av självmedlidande.

En gång tidigare har jag känt samma rusande, rasande glädje i kroppen vid en sån här gala. Det var 1998, jag jobbade på Norstedts och vi hade ett par taskiga år bakom oss och hade liksom blivit branschens slagpåse. Nu hade vi tre böcker nominerade i den skönlitterära klassen, PO Enquist vann med Livläkarens besök och när han tackat för priset uppe på scenen la han till: ”Jag tror att det finns en lagtävling också, och den vann väl vi!”, och så tittade han på hela Norstedtsgänget som satt i en av raderna och svarade honom med obetingad kärlek. Då kändes det också i hela kroppen, för att använda en lysande klyscha.

Er S

2 kommentarer

  1. Gratulerar till ett oerhört välförtjänt pris! Det är den bästa svenska debut jag har läst på jag vet inte hur länge. Dessutom var igenkänningsfaktorn bitvis nästan plågsam för mig som är uppvuxen i Småland på sjuttiotalet.


    • Tack. Alla känner igen sig. Stockholmare, kurder, smålänningar. S



Kommentera

